Reviewed by Nessa Luna on

4 of 5 stars

Disclaimer: Ik kreeg een gratis exemplaar van dit boek van de auteur. Dit heeft mijn mening over het boek in geen enkele manier veranderd.

Ik weet niet meer precies wanneer ik dit boek tegenkwam, waarschijnlijk ergens vorig jaar op een van de Nederlandse boekenblogs die ik volg. Ik weet nog wel dat ik gelijk verliefd was op de cover, want kijk nou eens naar die cover, wauw! Het feit dat het een Nederlands boek was, over engelen, maakte me een beetje aan het twijfelen (mede door de opkomst van al die boeken over Engelen ineens vond ik het een goed idee om die boeken zoveel mogelijk te mijden). Uiteindelijk heb ik toch maar op 'To Read' geklikt, want misschien - ooit - ga ik 'm toch maar wel lezen, dacht ik.

En dat is dus nu. Een paar weken terug maakte ik een Top Ten Tuesday post aan met de tien Nederlandse boeken die ik dit jaar graag zou willen lezen. Ik las namelijk niet tot nauwelijks een Nederlands boek en daar wilde ik wel een beetje verandering in maken. Vanessa liet een comment achter dat ik een exemplaar van het boek bij haar kon aanvragen, en dat heb ik ook gedaan. Ik heb wel gewacht tot het februari was met het lezen zodat ik me iig kon houden aan het 'Een Nederlands boek per maand' regeltje dat ik voor mezelf verzonnen had. Maar toen ik eenmal begon vroeg ik me af waarom ik zo lang gewacht heb.

Tweedehands Vleugels gaat over Max, een Kraai die nieuwe vleugels nodig heeft en persé die van een Engel wilt. Hij besluit ze te stelen van de tweede hoofdpersonage, Lucy - of Anna-Lucia voluit. Ik moet zeggen dat ik het een heel verrassend boek vond. Ten eerste omdat het zich in België afspeelt (gezien de auteur zelf ook uit dat land komt), en ten tweede vanwege de Kraaien. Die wezens deden me eigenlijk een beetje denken aan de robots uit Doctor Who (aflevering Deep Breath), omdat deze robots ook onderdelen van mensen stalen om zichzelf 'mooier' of beter mee te maken.

De Kraaien zijn heel erg mooi verzonnen en ik vond het ook leuk om over de Engelen te lezen. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat Engelen net als de Elfen uit The Hobbit zouden zijn (in die ene scene waar de Dwergen in Rivendell eten en alleen maar groenten en sla voorgeschoteld krijgen, zo had ik me de Engelen in het algemeen voorgesteld). Maar Vanessa's Engelen zijn gek op zoet eten - pannenkoeken met stroop, suikerspinnen, etc etc..

Het verhaal heeft twee POV's (is daar uberhaupt een Nederlands woord voor?), die van Max en die van Lucy - en ik vond het totaal niet storend. Mede dankzij het feit dat hun namen telkens bovenaan het hoofstuk stonden, wat iedere schrijver van een Multiple POV verhaal zou moeten doen. Ik stoorde me ook niet heel erg aan het feit dat het Vlaams was en niet Nederlands; alhoewel ik bij sommige woordjes even moest nadenken (maar goed ik heb een klein zusje dat vroeger veel naar Ketnet keek dus dat is mooi meegenomen. Het las ook lekker vlot, dus was ik redelijk snel door het boek heen (toen ik er eenmaal in zat, het ging ietsjes moeizaam in het begin maar dat lag ook aan het feit dat ik gewoon een beetje in een dipje zat denk ik).

Het enige waar ik niet zo'n fan van was was de kind of love triangle in dit boek. Want natuurlijk is er Max, maar er is ook JJ (een Engel) die Lucy op een gegeven moment ten huwelijk vraagt - en ja, wat moet je dan? Ik wist eigenlijk al een beetje voor die Lucy zou kiezen (vanaf het begin al, dat is eigenlijk het jammere aan zo laat beginnen aan een boekenserie, spoilers), maar goed het was nog steeds spannend om te lezen (ookal hou ik dus niet van love triangles).

Uiteindelijk heb ik heel erg genoten van dit boek, en ben ik ook zeker van plan om Zilveren Vleugels te lezen, gewoon omdat ik wil weten hoe het verhaal verder gaat!

• 26 February, 2015: Finished reading
  • 26 February, 2015: Reviewed